lördag 19 april 2014

På ängarna




Med allt fler återvändande fåglar följer såklart rovfåglarna. På ängarna har jag sett glador, ugglor, örnar och falkar jaga. Och hök i flera varianter. Men dittills ingen sparvhök. Så det var väl på tiden att det skedde.






Det blåste och det är som bekant ingen ovanlighet i mina hemtrakter. Höken har snällt nog placerat sig på toppen av en liten kulle, har full koll men tycker väl att skyddsavståndet är tillräckligt.






Den lite upplyfta positionen gör att bakgrunden kan hållas ren. Kan inte erinra mig att jag särskilt ofta ser dem sittande på gräset som här. Kanske den hade slagit ett byte och hunnit käka klart innan jag dyker upp?

2 kommentarer:

  1. Känner igen den från vårt sammanträffande i början av veckan ,tur du hade som fick den så i det gröna ,trevlig fortsättning på helgen ,Nette

    SvaraRadera
  2. Grattis till fina bilder!
    GladPåsk!

    SvaraRadera