fredag 11 april 2014

Grågås




Där jag bor är grågåsen bland det första man ser när man kommer ut och bland det sista man får på näthinnan innan man åker därifrån. Definitivt bland det första och sista som hörs därute. Så vanlig att bara sällan noteras fågeln på minneskortet. Oförtjänt, för visst är den med utspända vingar vacker?







Med skränande läte fixar denna sig sitt egna landningstillstånd. Men det finns mer. När ett helt gäng ställer om vingspannet inför landning är ljudupplevelsen massiv kan jag lova. Och då tänker jag bara på ljudet när fjäderpennor möter ny luft. Det svänger om grågåsen!

2 kommentarer:

  1. - Halloj i söder.
    Med huvudet under armen. Eller under vingen ska man
    väl skriva....
    - Snyggt fångat i flykten !
    - Ha en bra avslutning på veckan !
    Hälsar Henning och Blondin-Ida....:o)

    SvaraRadera
  2. Visst är det en vacker gås och jag kan tänka mig att ljudet av en flock gåsar lyfta lever om lite.

    SvaraRadera