fredag 5 december 2014

Hallå! Hur är det med uppmärksamheten?





Skulle inte förvåna om det är samme individ som har den goda vanan att då och då segla över tornet. Men det finns åtminstone två, kanske tre havsörnsbon i sjöns närhet. Möjligen än fler. Fågelkännare vill gärna hålla såna uppgifter hemliga eller åtminstone spridas inom så liten krets som möjligt. Som luftrummets mäktigaste varelse behöver den normalt inte ta hänsyn till andra. Men just det här exemplaret tvärnitade och försvann i annan riktning när den fick syn på mig. Lite underligt kanske. Men det verkade just så : Fullt synbar upptäckte jag fågeln långt innan den upptäckte mig. Då ska man veta att vissa örnar har syntestats och som resultat kom bl a fram att de kan fokusera ett litet mynt upp till 180 meters avstånd. Tror jag inte jag längre klarar...






Tvärnitade? Nja, en sån här stor fågel har trots allt lite stoppsträcka. Kommer inte längre ihåg - bilderna togs för lite över två månader sen - men inte är fotot mycket beskuret. I alla fall det bästa jag mäktade med mot kombinationen hög fart och nära avstånd.

1 kommentar:

  1. Sköna bilder på örnen. Bild nummer två sticker ut lite mer än bild ett och historien runt höjer bilden ytterligare ett snäpp.

    Ha det gott,
    Erik

    SvaraRadera