tisdag 30 december 2014

Eftertraktat byte





Från igår. Visst har dagarna blivit lite ljusare? Flera rovfåglar, många fler kråkor cirklade runt platsen. Orsaken kan delvis spåras till det lilla röda stycke kött gladan har i klorna. Den bevakar noga sitt snacks och som klart framgår av bilden ovan, verkar inte kråkorna bry sig ett dugg, låtsas troskyldiga titta ner mot marken...





-Försök inte du heller! Godiset är mitt! Mitt enbart!!
Men kråkorna är inte dumma. Genom att distrahera rovfågeln från alla håll händer till sist det de hoppats på hela tiden : Köttstycket glider ur klorna, faller ner på marken. I racet ner för att plocka åt sig av resterna har gladan inte en chans. Bytet är nu kråkornas...






-Shit, tänker säkert gladan. Men ganska mätt var den ändå. Nu drar jag!
---
Så kan ett kort naturens ögonblick gestalta sig. Jag upphör aldrig engageras över alla de små eller stora händelser som sker därute. På tal om engagemang så blir nyåret på denna blogg som under julen. Dvs här körs på som vanligt. Skulle någon tröttna på champagnen så finns Deerhunter att tillgå. Skål på det!







3 kommentarer:

  1. Hihi, snacks ja du dom kan nog dom kråkorna ,det brukar vara intressant att iaktta dom .Nu regnar det här så nu försvinner det vackra vita .Hos mig finns det nog bilder varje dag också ,ha det fint ,nette

    SvaraRadera
  2. Hihihihiih,,skulle noen gå lei av champanen så er bloggen til deerhunter oppe å går:)Jeg må le!Flotte litt uvanlige bilder.Så fint med den kjøttstykken..Såg på teve akuratt nu att naturfotografer binder fast sitt åte slik att fuglene(ørner) blir sittende og de kan ta bilder..Jøss !Smart!
    Takk for fint innlegg.
    hilsen Anita

    SvaraRadera
  3. Det var festlig avslutning! För kråkorna ;)
    Din inspirerande blogg drev mig till att beställa ett tele. Nu har jag det!
    Så fort sjukdomar ger sig av ska jag försöka fånga något mer än bara växter ;))))
    Såg an glada över ängen inte så lång ifrån oss och vid havet brukar man se rovfåglar med. Med våren kommer Strandskator ;)
    Dear Deerhunter tusen tack!
    för fina kommentarer på mina bilder och för den fina bloggen som jag älskar att besöka :)
    Ha det underbart i Nytt År!
    Halina
    Ja, jag drömmer...

    SvaraRadera