tisdag 15 maj 2012

Detta är ingen sommargylling !




Nej, för bilderna visar ju en och samma rödbena under födosök i de då ännu översvämmade ängarna. Men igår såg jag min första sommargylling någonsin, mycket vacker där den satt på hyllan. Uppstoppad, förstås. Men jag fick lära mig att att några genuina, levande par faktiskt häckar i backarna där utanför  utomhusmuséet, inom Haväng naturreservat. I väntan på att denna ytterst ovanliga fågel ska få bekanta sig med min kamera duger rödbenan gott med sin muntra utstrålning och vackert rödfärgade extremiteter.

5 kommentarer:

  1. Hej!
    Härliga bilder på rödbenan. Ja en vacker dag så kommer nog sommargyllingen framför linsen.... I livs levande form.
    Ha en fin fortsättning på vekcan
    /Ingemar

    SvaraRadera
  2. Snart nog ska du se att han dyker opp, sommargyllingen. Tills dess får du hålla till godo med Olle Adolphson!

    http://www.youtube.com/watch?v=QPqXRm4WicA

    SvaraRadera
  3. Snygga ben och vacker fågel och fina bilder!

    Steffe

    SvaraRadera
  4. Vilken koncentration! Snyggt fångat!!! :)
    Hälsningar Halina

    SvaraRadera
  5. Toppenfina bilder på rödbenan! Sommargylling...måste googla :) Tänk vad många olika fågelarter det finns runtomkring :)

    SvaraRadera