söndag 10 april 2016

Ugghhh!



Ffg i år ställdes kosan till fina fågelsjön Tåkern, Östergötlands pärla. I mitt liv, i alla fall.
SMHI´s rapportering följdes noggrant upp varje dag inför uppresan och jag slog till på tisdagen. Vädret som utlovats var några dagar med upp mot 18 graders värme i hällande sol. Istället fick jag ruggiga vindbyar, 7 grader maxtemperatur och 25 mm hällregn....
Jag slet på, var i alla fall ute varje dag. Fick några bilder.








Denna från första dagen illustrerar väl fotograferingssvårigheterna som rådde i så måtto att inte ens mina normala vintervärden gick att använda. Årets första fiskgjuse dyker så upp på scen - väldigt tidigt hann jag tänka - och måste i alla fall dokumenteras. Lååång exponeringstid lämnar vingtippar i oskärpa.








Här kanske de tuffa omständigheterna bättre kan urskiljas. Hona av kärrhök - en första art till för mig i år - vill inte vara med mer. Förmodligen kan hon inte se bra nog genom regnet. Bytesdjuren lär ju ändå vara i skydd, gjort sig oåtkomliga för strilregnet. Istället går hon ner för landning på en liten ö framför gömslet jag befinner mig i. Om detta sista mer en annan gång. Bättre kvalité kan redan nu utlovas.

2 kommentarer:

  1. Så olika det kan bli ,vädret menar jag .Solen har varit vänlig emot oss nu i 2 dagar .Bilderna är ju som vädret men inte är dom dåliga ,ha det bra ,nette

    SvaraRadera
  2. Skriver på lapen...bara te å gratulera till att du sluppit strul...jag var inne till Andreas i morse och lämnade in burken och vi pratade lite om varför det strular och han menar att det ligger W 7 i botten och så kommer W 10 över och det är det som ställer till det...mee buggar och skit men konstig med lapen...den strular nästan aldrig men kanske beror på att det är mer program inlagt i burken...han ska ominstallera datorn nu med en ren Windows 10 så får vi se vad det blir av det men börjar den å konstra igen då blir det en Mac...kollade lite på Microsoft och forum...många som har problem med 10:an efter att ha haft 7:an...

    Steffe

    SvaraRadera