lördag 2 april 2016

Skogsfynd!





När blicken som mest intensivt skannar av omgivningen ute i skogen ser jag oväntade rörelser. Mitt bland de på marken fröpickande fåglarna pilar en liten varelse förvånansvärt snabbt in och ut från sitt bo. På stöldräder.







Det lilla djuret - skogsmus av större eller mindre slag - hade solen rakt i ansiktet och kunde väl inte riktigt avgöra om min person var vän eller fiende. Hur som helst. Hungern tärde i den lilla magen och mitt på eftermiddagen visade den upp sina konster.







Fräckt nog utmanade den mig med stadig blick. Den större arten väger väl sina modiga 40 gram eller så. Nä, jag darrade ändå inte det minsta på manschetten och det är ett löfte.

6 kommentarer:

  1. Härliga bilder! De är så söta och vackra, skogsmössen. De skall dock hålla sig utomhus, inte lika kul om de kommer in :o)

    Ha det gott,
    Erik

    SvaraRadera
  2. Så søt den er!!

    Jeg får alldrig øye på disse skogsmusene når jeg er i skogen..Men ser spor om vinteren!

    Godt fanget og att du hadde blikket med deg på bakken:)))

    Anita

    SvaraRadera
  3. Hihi, så söta dom är dom som håller till i skogen ,nog för att dom har samma utseende dom som kommer in i husen också men det är ju en annan femma.Snyggt foto,trevlig fortsättning på helgen ,Nette

    SvaraRadera
  4. Där hade du blicken med dig....ibland kan jag få se dem vid matningen men på nätterna hör jag kattugglan så jag antar att beståndet decimeras rejält :-)

    Tack för påpekande med slutartider på min blogg!

    SvaraRadera
  5. Vilken tuffing som utmanade dig. Hur söt som helst och som övriga får de helst hålla till i skogen.
    M

    SvaraRadera