tisdag 19 april 2016

Gåtfullt


Jaha!
Vad är nu detta för bild?








Råbock tagen på långt avstånd i ett i och för sig vackert landskap. Djuret tittar till råga på allt bort från betraktaren. Usel bild?

Nja, titta en gång till. Följ vägens vänstra hjulspår. Bortom krönet går ju en person. Långt hår, grå kappa, håller något vitt i handen, kanske en påse av något slag. Mycket elegant uppenbarelse. Bildelementen knyts så samman, får sitt sammanhang.

Eller är gestalten istället något nedhängande från grenverken? Lagd i passande oskärpa? Jag vet inte. Men jag vet vilken tolkning jag föredrar. Tänk att fortfarande finns människor som bara kan se på fotografi som ett dokument, ett direktavtryck av verklighet. Eller gör det det?

4 kommentarer:

  1. Det var en artig opplevelse!!Ja det ser jo ut som bukken ser noe der!Det er det som er så fint med bilder..en kan drømme og filosofere litt..bildet gir en dypere mening i sinnet..enn bare en dokumentajon . Syns nå jeg..Syntest det er flott og reflektere.og ikke bare haste avgårde til neste bild..Hva tenkte fotografen..hva ville han si oss..hvilken mening gir det meg osv osv..Jeg er begynt å se på bilder som er malt av skog og dyr..feksempel Jan Petter Bratsberg.en vakker historie!Ønsker deg alt godt!hilsen Anita
    Psst..Vakker bild!

    SvaraRadera
  2. Ja du Klas, tycke och smak kan man diskutera, så och vad som är uselt eller bra...och du förstår säkert vad jag kommer att säga?!?
    En helt fantastisk bild!!
    Bra på alla sätt...även på "det dokumentära", men framförallt så har känslan, ljuset, färgerna och inte minst fantasin fått tala sitt språk. Sitt ärliga och riktiga språk!
    En RIKTIG bild.

    SvaraRadera
  3. Tack för två intresseväckande svar, Anita och Gertie!

    SvaraRadera
  4. Tänkte vad surrar du i inte såg jag någon som gick med kappa och påse...men när jag tittade länge och noga så ...
    Ibland kan man hitta sådant på bilder man tagit som man inte såg med ögat när man knäppte bilden.

    Jag tycker ochså att bilden blev bra, som en tavla som talar till mig.

    Tjingelingen från Rantamor.

    SvaraRadera