tisdag 29 mars 2016

Älskad/hatad






En del gillar dem, andra inte.
Men flertalet människor kan nog enas om att skarven lämnar få oberörda.
Här fångad i kanalutloppet till stora sjön, i mitt Fågelrike. En väldigt positiv sak skiljer denna art från många andra : Den är lättfotograferad. Undantag finns, men annars går det som regel att närma sig dessa stora fåglar. Under förutsättning att spelets regler följs, såklart.

Jag tror denna är en äldre individ. På översta bilden ses skarven förbereda sig för flykt och i nedre är den redan med god fart på väg bort. Personligen uppskattar jag skarven mycket (men det visste ni redan).

3 kommentarer:

  1. Jag tycker att det är väldigt häftiga fåglar till utseendet! sen tycker jag det ser väldigt tråkigt ut på de platser där de bosätter sej... Har aldrig lyckats komma dem nära, ser dem oftast bara på långt håll-

    ang bävern hade jag inget gömsle utan satt helt öppet fem sex meter från den. Närmade mej ett steg i taget...sen är den nog rätt van med människor ska jag tro, då det går ett promenadstråk strax intill.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lyckliga du!
      Hoppas du passar på tillfället och det flyter in fler bäverfoton i din blogg.
      / Klas

      Radera
  2. Hallo!!Nydeligt portrett av Skarven!Ser nesten forhistorisk ut!!Tenk når vi hadde disse i stor format!Jeg kommer alldrig nært på den..men det sa jeg om Gråhegren og..Den er jo overalt nå(blir nesten kjedeligt objekt hihihhi)her hos meg er måkene komt tilbake med dens ville skrik..vår i luften!

    Takk for fint innlegg:))

    SvaraRadera