tisdag 9 juni 2015

Svarttärna





Mindre. men lika snabb som dess kusin fisktärna. Med min utrustning en utmaning att få skärpa på rätt ställe. Mot det lilla huvudets sammetsliknande svärta kämpar autofokusen hårt.






Hade placerat mig bakom sjöns fasta gömsle. Till slut sken solen över mig; fågeln satte sig på närmaste "gren" i vattnet. Många olika arter simmar förbi. Skäggdopping, snatteränder, sothönor. Måsar och andra tärnor är oxå intresserade av grenen. Har inte sett just den lilla svarttärnan ta sån plats innan.






T o m uppförstorad går det knappt mer än skönja ögat och motljussituationen hjälper inte heller. Fin fågel inte så vanlig i mina sjöar. Eller snarare inte så vanlig som fotoobjekt. 

3 kommentarer:

  1. Har aldrig haft förmånen att se den lille gynnaren, men vacker är den, det är ett som är säkert:)
    En liten doldis vad gäller färger om man jämför med dess kusin fisktärnan.
    Fint öga...och fisk, i första skottet.

    SvaraRadera
  2. Fantastiska bilder som alltid... Härlig fågel.
    Helt okänd för mig..., får kolla hans polsk namn ;)
    Hade lite ofrivillig paus här på bloggen, men det kommer något så småningom...
    Ha en fin dag
    Halina

    SvaraRadera
  3. Häftig fågel! Har aldrig sett svattärna, vacker är den men förstår svårigheten med att få till rätt exponering. Tycker du lyckats riktigt bra.

    Ha det gott,
    Erik

    SvaraRadera