onsdag 17 juni 2015

Ko-koo!




Har kanske bara haft turen på min sida. Skulle i så fall vara en raritet i min fågelvärld. Vad jag närmare vill ha sagt är annars att jag påträffat gökar som aldrig förr. Inte bara en enstaka. Utan två, någon gång t o m tre individer på samma ställe. Såklart väldigt skygga sticker de oftast redan när man är l å n g t bort. Ovanstående fångades på respektingivande 70 meters distans. Det lite ovanliga är att den satt i en helt liten och låg buske på öppna fältet.





Mer vanlig fotosituation. Som den listiga gök den är flyger den antingen långt bort eller väldigt nära. På så sätt minimeras fototillfället. Vilket tycks vara den allmänna målsättningen för arten. Synd nu när de är så många. Fler tillfällen kanske kommer?

6 kommentarer:

  1. Nu har jag kollat igenom dina vackra fågelbilder, har missat en del när jag var på Gotland. Hade ju lyckan att få se en havsörn när vi var där och jag blev så tagen när han svävade över ankorna som dök så fort dom kom åt att jag nästan glömde bort att fotografera.
    Annars såg vi många fågelfotografer som låg med sina objektiv här å där.

    Ha en finfin midsommar.
    Tjingelingen från Rantamor som drar till fjällen imorron.

    SvaraRadera
  2. - Halloj i söder.
    Det där har jag aldrig lyckats med. Har sett Göken på
    långt håll någon enstaka gång. Tack vare "hoandet", men
    några bilder har det inte blivit.
    - Ha en trevlig Midsommarhelg !
    Hälsar Henning och Blondin-Ida....:o)

    SvaraRadera
  3. Häftigt med gök, har själv bara hört men aldrig sett fågeln!

    Glad midsommar, och se upp så det inte blir för många gökar där också :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ha, ha!
      Glad midsommar själv,
      / Klas

      Radera
  4. Lustigt, men idag hörde jag göken vid Björkelundsdammen (tror jag den heter), en damm som jag inte varit så mycket vid men som jag börjar besöka på sistone. Såg den dock aldrig men det go-koade hela tiden så antingen ropade den på någon och ville ha mat eller så ville den ha en kavaljer. Tror jag. :)

    SvaraRadera
  5. Mycket bra bilder av göken och vilken tur du har som har så många där :)
    Har kollat igenom dina andra blogginlägg också och som vanligt är det bara att njuta av bilderna. Ha en skön sommar

    SvaraRadera