torsdag 11 juni 2015

Hönan eller ägget ?



Länge sen sist. Här på bloggen, menar jag. En rödglada som hänger i skyn, nästan rakt ovanför objektivet.






Så det var kanske på tiden,
En sak har jag märkt. Antalet glador som visar sig för mig är färre än för några år sen. Det är i alla fall känslan. Enligt en artikel jag läste skulle det kunna bero på att militärens övningsområde - Revingehed - med omnejd inte längre förmår producera tillräckligt med bytesdjur. Antalet ägg i undersökta boplatser är så få att populationsutvecklingen blir negativ. Kanske istället gladorna var alldeles för många tidigare och naturen nu rättat till det misstaget? Så länge vi människor inte för mycket lägger oss i finjusteras automatiskt balansen därute på bästa sätt. Är min mening.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar