söndag 7 juni 2015

Oväntat!




Gråkråkan är som bekant allätare. Har ni nånsin sett sådan fågel fiska - levande fisk - ur sjön? Inte jag heller. Inte förrän till för ett par dar sen.






Likt fiskmåsen cirklade den runt, runt inne i den lilla vik jag för dagen bevakade. Helt oväntat sänkte den sig och, med näbben först ner i vattnet, greppades tag om en liten fisk. Här - sekunden senare - håller den på att lyfta för att smaka på godbiten.
Jag som trodde människors slängda mat- och andra produktrester, jämte tjuvraider i andra fåglars bon, utgjorde stapelfödan. Så är det säkert fortfarande. Men uppenbart har kråkorna inte alls glömt hur man självförsörjer sig och de sina.

1 kommentar:

  1. Underbart. Jag gillar Kråkor, de är smarta, påhittiga och roliga, samt vackra i mina ögon...
    Hälsningar från kylig (fortfarande) kust
    Halina

    SvaraRadera