måndag 22 juni 2015

Inte ett flygplan



Tyvärr kom den in lite för högt. Men den gav mig en rejäl glidning så låt oss kalla udda för jämnt...
Med hjälp av teleoptiken kan jag lätt artbestämma. Men är det inte mer fantastiskt att sjöfåglarna, utan hjälpmedel, lika snabbt förmår avgöra att den stora fågeln inte är en farlig fågel? Tycker i alla fall jag. Kommer en örn skingras ju bytesfåglarna snabbt åt alla håll.







Fast en gång observerade jag att de lär sig luras av ett sportflygplan på avstånd. Kanske det var de raka vingarna som misstolkades? 

1 kommentar:

  1. Visst är det imponerande, men än mer imponerande tycker jag att fiskgjusen från ovan inte bara kan se fisken under ytan utan även kan precisionsdyka och plocka fisken, med allt vad det blir med brytningar, speglingar och reflexer. Det är ju inte alltid helt lätt att t.ex. med en fiskekrok försöka kroka ngt på botten även om man ser det för att brytningen vid ytan gör att man missbedömer avstånd och placering.

    Grattis till bra foto!

    SvaraRadera