onsdag 14 januari 2015

Sen eftermiddag, ängarna




Denna stämningsbild fotograferades i förrgår. Typiskt skånsk miljö om vintern. Tycker jag. Stora öppna ytor, oftast inhägnade. Dimman/diset hänger fuktig i luften, som beredd slå till med kort varsel. Men fåglarna på bild är förstås inte gäss utan istället de mer vackert klingande sångsvanarna. De är just nu ganska ensamma på detta gigantiska fält, som samtidigt dubblar som fågelreservat. Enda ytterligare djur jag kunde observera - bortsett från alla kråkfåglar - är de travhästar som tränas året runt. Men nu är det inte långt kvar till vårfåglarnas ankomst. Halleluja!

2 kommentarer:

  1. Bra ställe för svanarna ,kanske dom har kommit härifrån ,kallt som det varit ,Nette

    SvaraRadera
  2. Ler när jag hör dig prata om vårfåglarna, när vi precis har fått balans på vintern här uppe i norr. Har varit så mycket regn och halka och jävulskap, men idag har vi -20 och snön gnistrar.
    Och inatt har vi haft besök på tomten av rådjuren, dom tycks äta aroniabären som fanns i mängder i fjol höst. Bra det.
    Svanarna du har kanske har flytt ned till dig när havsvikarna har fryst ihop här uppe,ta hand om dem men skicka tillbaka dom till våren.

    Såg att du svarat på min fråga på din kommentarsruta.
    Så detta är en stjärtmes...borde hetat något annat så söt som den är !!
    Tack för din kommentar på min blogg.

    Tjingelingen från Rantamor.

    SvaraRadera