måndag 26 april 2021

Gåtfyllt



Nä jag har inte glömt att vi hade riktig vinter detta år. Hittade dessa julaktiga motiv i arkivet när jag  häromdagen tittade efter. 





Magnifika djur. Men lever i dessa omgivningar farligt. För i denna skog skjuts så mycket dovvilt som jägare bara orkar. Med myndigheters goda minne. För oss andra fullständigt obegripligt!? I länsstyrelsen ögon utgör dovviltet nämligen allvarlig fara gör kronditot.  Finns verkligen inte plats för båda?





 

Djurskyddsområdet enbart utgörs av drygt 1500 hektar, tillsammans med angränsande skogsmark betydligt mer än så. Jag tror naturen själv bäst reglerar stammarnas storlek. Även om t o m jag begriper att kronvilt har högst skyddsvärde. Nu verkar det dock inte alls vara någon överhängande  fara för kronhjortarnas status i skogen. Inte minst då kanske tio procent av stammen skjuts av. Varje år. Men länsstyrelse menar ändå att hotet från dovvvilt är större... Någon gång kanske detta antagande kan förklaras för mig??  Nog luktar det eftergift åt jägares håll, alltid. Som vanligt, med andra ord.

3 kommentarer:

  1. Vakre dyr dette i sne! Det samme er det her Klas..Jegerene kan vist gjøre som dem vil..Her fins så mange skjul hvor dem bare sitter og venter på å skyte ett vakkert dyr,noenganger rett utenfor min skogsvei..Jeg tenker de ikke bryr seg staten..Også fuglehunder som går løs og leker og dreper små fine enkeltbekkasiner som ikke har vett til å fly(Dokking)Eierne gjør ingenting!

    Ønsker deg en fin tid og vår!Her har vi hatt fine dager med rikelig med sol men til Mai..ventes det snø igjen..!
    hilsen Anita

    SvaraRadera
  2. Underbara bilder och djur... ja, man blir bara såååå ledsen över hur människan tolkar allt till sin fördel... Människan, en speciell sort av sådana brrrr, jag blir ledsen och arg, men vad hjälper det?!
    Tusen tack för dina fina rader hos mig, jag blir alltid väldigt glad när jag läser något från dig :-)
    Du frågade om objektiv, ja det var gamla Olympus objektiv, en 55mm/1,2 analogt och 50 macro från den digitala serien DSLR som var mitt första makro :-) Olympus har kompatibila adaptrar så jag älskar att fota på nytt ;-) Ha det bra och hoppas det blir varmare och roligare snart... eh...

    SvaraRadera
  3. Fina bilder!! Otroligt vackra och ståtliga djur. Majestätiska skönheter. Bilderna skulle nästan kunna vara fotade rätt nyligen för det är inte så länge sen marken täcktes vit av snö... Men snart så kanske våren vill ta plats igen :)

    SvaraRadera