söndag 2 maj 2021

Fåglar om våren




Efter många års fotograferande i samma trakt börjar man nu något greppa ordningsföljden i flyttfåglars inflöden. Allt händer fort. När man skådat en art väntar nästa redan runt hörnet.


 




Nyanlända som svarthättan blandar sig snart med övervintrare. Alla lika positiva inför vårens bestyr.







Den ultrabräckliga grönbenan - åtminstone ser den i mina ögon väldigt sårbar ut - körs gång på gång bort av alla andra fåglar och får så klart de sämsta reviren. Av vilka jag räknar närmast vägarna som ett. Vilket i sin tur skapar goda fotomöjligheter. Ägretthägrar har stannat kvar hela vintern och måste hårt ha drabbats av denna årets upplaga i Skåne. Liksom fisktärnan lite ovanför kom snart även skräntärnor på besök. Sjöns småfisk varnas härmed!!






 


Ett par ständiga följeslagare vid sjösidan senaste månaderna är sävsparv och storskarv. Som fotograf kan man räkna med dessa. Trevligt medan man väntar på annat högvilt...

3 kommentarer:

  1. Tjusiga foton i vanlig ordning! Skarvarna är alltid där. Skäggdoppingen har jag sett de senaste besöken - tärnorna har lyst med sin frånvaro likt sävsparven som jag aldrig lyckats se trots att flera säger att det skall vara vanligt där.

    Får vässa ögonen. Hacke hade jag dock sällskap av förra gången, trevligt. Och Kattugglorna ofta på plats också.

    SvaraRadera
  2. Svarthättan, den bedårande lilla fågeln som jag tror att jag lyckades fota någon gång. Är ju ingen kunnig skådare utan mer en hobbyfotograf som tycker det är spännande att fota fåglar. Superfina bilder och extra kul att lära sig artnamnen :)

    SvaraRadera
  3. Härliga fågelbilder som vanlig.

    SvaraRadera