fredag 9 april 2021

Mufflonfår !!



Häromdagen något av mer ovanliga slaget. Kom körande genom en liten skog intill ett större slott och där, på vägen, - en skock mufflonfår ! Jag hade hört talas om dem genom en fotograferande kollega - Hallå, Ronny! - men aldrig tidigare sett skymten av dem. Har ändå kört den vägen säkert hundratals gånger. Skogen som sagt inte särskilt stor så någon gång måste det väl hända.





Gänget kan ha varit kanske runt tio individer och min bil stängde av färdriktningen för de som blivit kvar på andra sidan. Några av dem syns på bilderna. Väldigt lugna djur, stod kvar och väntade. När de insett att min bil stått stilla någon minut - medan jag fotograferade av hjärtans lust - travade de över vägen till sina kompisar. Hur odramatiskt som helst.




 

Avståndet c:a tjugo meter och t o m den lilla killingen (heter väl så ?) fyllde ut sökaren och mer. Jaha, trevligt möte. Undras bara varför de finns här? Läser vidare på Wiki. Aha, fåren har inga särskilda jakttider. De får jagas året runt. Handjuren har enorma, vridna horn. I en skog nära slottet? Hmmm, inplanterade för troféjakt m a o. Eller har jag fel? Upphetsningen över att träffa på dessa djur spilldes snart över i mer grumlad upplevelse. Det liknar för mycket fasanuppfödning som den bedrivs på vissa skånska slott för att sen, som sällskapsnöje, skjutas ner i drivor om hösten. Bisarrt och/eller barbariskt. Välj själva!

2 kommentarer:

  1. Hej Klas!
    Så nu har du också träffat på dom, Jag har sett dom några gånger men aldrig så nära som du, Grattis till fina bilder.

    SvaraRadera
  2. Vilka fina bilder på dom söta djuren. Om jag inte missminner mig så har även vi dom i närheten, intill ett slott... Ett annat slott... Hmmm... Får faktiskt lite ont i magen när jag tänker på det...

    SvaraRadera