måndag 22 mars 2021

Tre stora, en mindre





Nu i den tidiga våren är rovfågeltider. Har jag inte skrivit om detta tidigare? Förmodligen, men i alla fall. Havsörnen fotograferades från ett torn just i brytningstider mellan vinter och vår. Tunn isbeläggning under och bakom fågeln, närmare tornet öppen sjö där en del fågel höll till. Så inte var örnen helt fel ute i sin lågsniffning. Kanske den med sin fantastiska syn höll koll på ytfisk lite längre fram. 





Följande två bilder tagna samma sena eftermiddag med endast några minuters mellanrum. Låg, blek vårsol skapar djup och färgskiftningar man annars kanske inte tänkt sig. Staketet för blicken in i bilden där den landar först på fågeln, därefter fortsätter utmed hela bildytan.




 


Storken blev årets första för min egen del. Säkert kommer fler fototillfällen. Här intill en djup bäck.




Storspovar började flytta in i landet bara för att direkt därpå mötas av Bakslaget. Över natten blev det många frysgrader, till det kom en hel del snö tillsammans med rejäla vindstyrkor. Men spoven ser lika cool ut för det. Själv huttrade jag i mitt mobila gömsle...

1 kommentar:

  1. Ojj den storken er da bare vakker!!Og så som den er ringmerket også!Mon tro hvor den kommer fra..Rigktig flotte bilder alle sammen :)Er våren rovfugl tid?Trodde det var hele året jeg da..
    Du må bo i ett fugleparadis så mangen nydelige og sjeldne fugler..Jaja jeg får nøye meg med trost og meisene jeg hih hih Kansje kommer nu snart Ko koen!! :))Gjøk!
    Ha det fint Klas!

    SvaraRadera