torsdag 18 mars 2021

Gladan, kråkan och gåsen


 



Den här vintern har lockat ut rovfåglarna. Eller är det jag som varit på rätt ställen. Under alla förhållanden en mycket angenäm situation. För omväxlings skull. När jag fick syn på den stackars vitkindade gåsen, redan plockad och klar, satt en glada på den. Slet ut gottebitarna med sin vassa näbb. Sen kom en annan glada och det blev lite oroligt rovfåglarna emellan. På bilderna den starkare som till slut vann priset.






Vädret var fantastiskt. Så där riktigt rovfågelväder. Men kråkor finns i alla väder...






...tiggande och allmänt listiga. Minsta tillfälle och den kommer att hoppa fram, snappa åt sig en munfull och sedan, i sista ögonblick, hoppa undan gladans berättigade vrede. - "Min mat. Så far och flyg!"

1 kommentar:

  1. Wow vilka bilder och så snygg den är den där Glada rackaren ;) Jag har verkligen ingen tur med att fota rovfåglar. Dom drar så fort jag bromsar in bilen. Kanske är det gömsle som gäller... Härligt att se dina bilder!

    SvaraRadera