måndag 15 mars 2021

Ensam samuraj !



Tredje gången i år jag sett denna hane av sparvhök raida min fågelmatning. Har däremot aldrig sett den lyckats fånga någon av småfåglarna, men för att visa vem som är herre på täppan dröjer han kvar. Ensam, så klart. Alla tilltänkta offer har redan dragit iväg och är nu utelåsta från godsakerna jag bjuder på. Rovfågeln äger total dominans, likt de samurajer Akira Kurosawa visat oss västerlänningar i sina filmer. Vinden sliter i fågelkroppen som bredbent parerar den flygande fjäderdräkten. Ska inte jag få mat ska ni sparvar och mesar inte heller få någon. Och därmed basta!


 

3 kommentarer:

  1. En j-a vacker sparvhök ! Har inte sett någon här hos mig i år....tvärr får jag väl säga som egoistisk fotograf.

    SvaraRadera
  2. Så flott en hauk!Godt fotografert.Apropo Kurosawa finner vi George Lucas som brukte "Den skjulte festningen" som hovedinspirasjon bak Star Wars
    Du må ha en enestående fugle matingsplass!
    Misunneleg!

    SvaraRadera
  3. Just ja... Ofotade rovfåglar som jag skrev i ett annat inlägg. Kom ju på att Sparvhöken hamnade på minneskortet förra sommaren när den var på återkommande besök i trädgården och minskade på antalet övriga fåglar vid buffébordet... Bilden blev långt ifrån så bra som din så den ligger kvar på minneskortet :) Den är vacker, Sparvhöken, men den ser verkligen inte snäll ut...

    SvaraRadera