onsdag 20 januari 2016

Modig tornfalk (2)





Tillbaka till min bevingade rovfågel på ängarna. Det rådde hög fukta i luften, vilket kan ses på fjäderdräkten. Om det var denna eller av annan anledning fågelns avvikande beteende berodde på kan spekuleras i. Men helt klart ville den inte lämna sitt område. Fågeln flyttade sig framåt längs vägstolparna efterhand jag - med bilen som gömsle - "smög" mig närmre och närmre. Den hoppade flera gånger ner på marken för att därefter placera sig på pinnen igen








Jag menar det vanliga när en rovfågel drar iväg från en är ju att den inte stannar upp i någon som helst närhet, helst försvinner den bort under horisonten...

Här har jag råkat komma för nära, en verklig lyx när det gäller en så pass liten rovfågel som denne hane av tornfalk. Jag har frågat mig det tidigare :  Varför händer så många kul träffningar med rovfåglar just när vädret är som mest gråtrist? Nån gång kanske jag kommer upp med svaret...


2 kommentarer:

  1. Nydeligt Tornfalk!
    Ja.må sieg ening med deg.Hvorfor kommer de beste seansene når en har pakket ned kamera og er på tur hjem?når en aldeles ikke venter å se noe..Ja da dukker de opp!

    Ha det fint Deerhunter!

    SvaraRadera
  2. - Halloj i söder.
    Perfekt fångat. Gillar framför allt den andra bilden
    när han kickar över "axeln".
    - Ha en fortsatt fin vecka !
    Hälsar "Henning" och Blondin-Ida....:o)

    SvaraRadera