fredag 6 mars 2015

Mot full fart i maskin!





För varje dag fylls ängarna på med nya individer. Området - så tyst, ja nästan ödsligt under vintermånaderna - lever upp igen. Ett par smakprov kring detta tema.




Troligtvis är de första storkarna om våren inte hemvändande flyttfåglar. Utan matade fåglar, om vintern omhändertagna i hägn? Påstår inget men tycker att flyttlassen med dessa giganter i annat fall känns riktigt tidiga. Hur som helst har redan ett storkbo inspekterats och säkert kompletterats med nya inredningsdetaljer för årets häckning. De här är vana vid människor, reagerade inte speciellt när jag kom gående mot den.





Bläsgås landar. Någon berättade för mig att han sett en flock många hundra meter djup,  än mer bred förmörka himlen framför honom. Inför mina ögon uppträder de gärna mer stillsamt. I smärre grupper om på sin höjd något eller några tiotals individer . Med de gula "landningsställen" ute en härlig färgklick mot duvblå himmel.

5 kommentarer:

  1. Du måste nog vara lika snabb som fåglarna med den skärpan du har på dom ,Du har ju förmånen att se storken vilket vi inte har ,trevlig helg ,nette

    SvaraRadera
  2. Vilken härlig syn! Fantastiska bilder, där jag fastnar speciellt för den sista! :))

    SvaraRadera
  3. Läckra med gravänderna som favorit men bläsgåsen som en ny art för mig tror jag minsann. Storken hoppas jag få på bra bilder i år.

    SvaraRadera
  4. Underbara fågelbilder! Såg just bilder på ett par svanar, som
    älskar varandra, hos "veteranhenning.blogspot.com" eller
    "I en annan del av skärgården".

    Ruth i Virginia

    SvaraRadera
  5. Älskar dina reportage från fågelvärlden :) Underbart!
    Ha en fin helg
    Halina

    SvaraRadera