fredag 15 juni 2012

Skavskyddet


Jag skulle ju återkomma med ett hjälpmedel för tunga stativ,inte sällan försedda med tung kamera och kanske än tyngre objektiv. Nu har jag (tyvärr) inte tillgång till de där tyngsta bjässarna och det tunga trebenet använder jag nog först till höst. Men med detta sagt kan jag ändå berätta att denna lilla uppblåsbara kudde faktiskt är användbar för en tyngre monopod, kopplad till min tyngsta utrustning. När du väl balanserat stativet känns det knappt mot axeln och jag är säker på att ju längre tid du är ute desto mer kommer den lilla kudden att uppskattas. Jag blåste upp den till hälften, drogs en stickad polotröja över och prydde hela härligheten med kamouflagejackan. Förmodligen fungerar kudden än bättre till trebenet som annars alltid tycks skava någonstans. Finns nackdelar? Jo, användarens självbild får sig ett grundskott; monterad som jag beskrev ovan blir man puckelryggig och buteljaxlad. Men övertecknad såg nog redan lite lustig ut så det drabbar kanske inte mig lika hårt som andra. Det gäller bara att vistas i områden utan människor eller tåla ett eller annat fniss.
Jag köpte min kudde på Biltema för under 30 spänn och kommer att använda den fler gånger.

1 kommentar:

  1. Jag kanske inte äger en tung utrustning, men jag har känslig hud och struntar hur det ser ut ;)
    Tack för tipset
    Hälsningar Halina

    SvaraRadera