lördag 19 juni 2021

Kärrhökar!!




Ända sedan fågelintresset väcktes två decennier bort, har rovfåglar alltid lyckats fascinera mig. Skånska gladan är kanske nummer ett. Tätt följer kärrhök i sina variationer. Brun dito ser jag inte så ofta i mina hemtrakter. Då ställer jag istället gärna kosan till sjön Tåkern, Östergötland.






Här finner man dem nämligen i övertal. En dags fotograferande vid denna sjö utan kärrhök finns inte på kartan. Så varsågoda, ett smakprov av dessa fina skapelser.






 


När de majestätiskt kommer sakta glidande, med hängande ben eller inte och på låg höjd. Då går larmet bland alla de småfåglar som häckar i sjöns enorma vassbälten. Larmet når fotografen som genast gör sig beredd. Ögonblicket är snart över. Bara sällan ser jag att rovfågeln lyckas knipa sitt byte. Men det måste så klart ske. Säkert flera gånger varje dag om ungar finns att mätta.

1 kommentar:

  1. Fantastiska bilder!!! Skickligt och vansinnigt snyggt!

    SvaraRadera