onsdag 26 maj 2021

Svarthakad buskskvätta !





Först honan i olika ljussituationer. För några år sen en mindre sensation att få syn på denna art inom vårt land. Framför allt i icke migrationstider. Utbredningskartan helvit i den fågelbok jag införskaffade för kanske tio år sen. Nu tycktes de trivas väl i ett buskage intill min egen hemmasjö Så behändigt det kan bli!





Här hane i sällskap med gulsparv - som inte verkar ha något att invända mot nytillskottet - i närbeläget träd. 




 

Samma hane i närliggande buske. Om jag skulle få kategorisera dessa fåglars fotografiska tillgänglighet skulle jag utnämna den till lätt att handskas med, med hög tolerans för oss fotogs. Så behälpligt det kan bli!

3 kommentarer:

  1. Otroligt snygg! Har nog aldrig sett den tror jag!

    SvaraRadera
  2. nydelig klare bilder av fuglene

    SvaraRadera
  3. Men Åh vilken skönhet!! Superfin fågel och fina bilder :)

    SvaraRadera