söndag 2 september 2018

Snart börjas det (1)




Kronhjortsbrunsten närmar sig. Tänkte att jag skulle reka nya gömslen på ställen där fotografering inte stör djuren så mycket. Om det nu någonsin hänt. Hittar ett ställe och tänker att här stannar jag en liten stund.
Ingenting händer. Sen händer ingenting mer heller. På ett gott tag. Se! En ensam hind smyger sig så fram i buskarna. Hon bullrar en del, damen, så det gick bara inte att missa hennes framfart. Innan hon försvinner från min observationsplats stannar hon till vid gläntan, kanske tar in den vackra naturen.

Har med lilla fotoutrustningen men det blev ändå alldeles för mycket brännvidd. Som synes.






Plötslig kommer djur från alla håll. Här fick jag fotografera genom lövverk och trädstammar och det gäller för alla bilder jag tog denna sena eftermiddag. Men jag gråter inte över det.






Förvånande stor andel av gruppens kanske 70-tal djur utgjordes av dovvilt som uppenbart ville hänga med sina större kusiner. Mitt glupska objektiv tackar ja till dem alla. Här till höger i bild en ännu ej fullvuxen hane som om något år - om den får leva - kommer få ståtligt helskovlade horn.

3 kommentarer:

  1. Nydelige bilder Klas!Jeg liker sånne bilder med masse brennvidd:)))

    Tenk det er jaktsesong!Wow..best og passe seg i skogen..

    Takk for at jeg fikk se dine vakre bilder.Ha en fin søndag ,Klas :)))

    SvaraRadera
  2. Alltid lika spännande tider, och ibland blir det riktigt bra när man minst anar det.
    Fin bild genom lövverket !

    SvaraRadera
  3. Mycket snyggt, som vanligt! Tveksamt om jag hinner med några pass i årets brunst, men vi får väl se. Jag hoppas. Får kanske ta ett eftermiddags/kvällspass om jag inte hinner med morgonpassen.

    SvaraRadera