onsdag 26 september 2018

Havsörn - nära (1)



Nån gång måste det hända. Och sen kanske aldrig mer. Vad är det jag skriver om? Såklart mötet med en havsörn. Som för en gångs skull jagar inom vettigt avstånd, ger detaljerade bilder. Och - åtminstone för en stund - stannar kvar där. Visst, man kan med åtlar och beten hämta hem möjligheten. Och kanske inget fel i det. Men om man nu normalt inte bedriver sin fotografi på det sättet, ja, då är det sällsyntheter vi pratar om här. Åtminstone i mina hemtrakter.







Fågeln fiskade i en liten damm jag aldrig ägnat uppmärksamhet åt tidigare. Som den syntes på långt håll hann jag göra i ordning utrustningen. Därinne i plåtgömslet. Sakta rulla framåt...







Medan den gafflade in sitt tilltänkta byte under ytan, flög änder och andra fåglar likt glödgade kanonkulor åt alla håll. Men idag hade de inte behövt frukta för sitt liv. Fisk och bara fisk lockade detta tillfälle. Låt mig med en gång klargöra att något byte fick den inte. Trotsa ihärdiga försök.

2 kommentarer:

  1. Snyggt fångat visst blir man lycklig när det fastnar en bra bild

    SvaraRadera
  2. Vilka fantastiska foton! Grattis!

    SvaraRadera