fredag 7 augusti 2015

Ffg i Deerhunters blogg



Igår kväll gick jag ut för att fotografera fågel. Klättrade upp trappan till tornet och såg genast svalorna. Men de är hopplösa att fotografera med min utrustning för dagen. Medan jag spanade efter andra fåglar hördes prasslande ljud i vinden. Tittade ner mot intilliggande bäck. Inget. Spanade vidare och snart hördes mer prasslande ljud. Som torra strån som gnids mot varandra. Kan det vara vindens rörelser i rågfältet?





Ut kommer den här skönheten. Råget, sån tur jag har! Hann jag tänka innan efterföljande bock även den materialiserade sig. Bocken verkade ivrig att följa sin get, släppte henne inte många metrar ifrån sig. Så plötsligt...






...förstod jag vad som var på gång. Råviltet brunstar ju nu i augusti. Geten avger förföriska dofter bocken inte kan motstå. Fast han ser inte så gammal ut, killen. Långt ifrån kapitala horn, om man kan säga så om råbock. Redan deltagare i revirstrider har hans högra horn kraftigt skadats. Vilket inte stoppar hans hormonfyllda hjärna från att göra "jobbet".
Så var det med det. Här har man resultatlös letat efter brunstplatser över stora delar av mitt närområde i mellersta Skåne. Så springer man på en 50 meter från fågeltornet jag frekventerar. Endast Moder Natur kan bli så här nyckfull. 

2 kommentarer:

  1. Ibland har man tur eller mera tur...

    Tjingelingen från Rantamor.

    SvaraRadera
  2. turen på din sida ser jag ,vi kan ju bara drömma om sådana bilder här .Trevlig helg ,Nette

    SvaraRadera