fredag 12 februari 2021

Välkommen överraskning!



Bäst som jag vandrar runt i skogen på jakt efter fotograferbara hjortar registrerar jag helt annan aktivitet : I och kring en radda små tallar flyger något näpet. Kungsfågel. Wow! Ffg denna vinter. För mig.




Ljuvliga!




Det är blåst och många minusgrader. Själv rejält påpälsad lider jag med de små fåglarna. Så nakna - så utsatta.






Redan under normala omständigheter en svårfotograferad krabat tvingar kylan dem att äta och äta. Hela tiden. De sitter kvar under en hel sekund och där står jag med min icke-adekvata kamerautrustning och låter slutaren sprejmåla i hopp om att någon bild ska bli skarp. Självklart är kameran på enbenet och alltsammans måste hivas upp i vädret.





 

Läste någonstans att just kungsfåglar har ett speciellt sätt att hantera nattens kyla och samtidigt fylla sömnbehovet efter en dags hårt slit med födan. Smart nog samlas de mot kvällen i lite större gäng, boar in sig på någon gren och tillsammans håller de värmen uppe. Smart var ordet!



3 kommentarer:

  1. Wow vilken lycka att du lyckades stöta på denna skönhet bland fåglar ! Du lyckades mycket bra att fånga dem, och jag vet hur svårt det är att rikta kameran med enbensstativ och försöka hänga med när de små rackarna rör sig hela tiden ! Bra gjort !!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, Lasse. Jo, ett äventyr att försöka sensorisera dessa små.
      / Klas

      Radera
  2. Men Åhhh vilka fantastiska bilder på den ljuvligaste och sötaste lilla kungsfågeln. Dom är inte heller enkla att fota. Dom är ju kvicka som tusan när dom far fram och tillbaka bland barren. Superfint!!

    SvaraRadera