lördag 30 januari 2021

Nära inpå och kaxiga



Äntligen har de blivit ett par igen. I alla fall har jag inte sett dem tillsammans sen förra våren. Jo, det sitter en ytterligare kattuggla ovanför. Båda totalt coola med att bli avbildade i detta närskott.





Storskarven ovan vinkade åt mig så fort jag stigit ur bilen. -"Ån ligger åt det hållet", verkar den säga och visar med hela handen. Inte ett dugg störd av mitt fotande, den heller.





Och vad ska sägas om sparvhöken? Dominerar sin omgivning totalt där den slagit sig ner på min matning. Om den sett mig fotografera på nära håll (genom fönster) så visar den inte med en min att den bryr sig.




 

Avslutar med den kanske mest individuella fågeln av dem alla. Nästan minst, men med stark utstrålning låter den sig sällan avspisas. Här fotograferad från bara ett par meters håll. Öppen väg, jag knäsittande. Den attityden kan väl ingen klaga på!?

3 kommentarer:

  1. Ai man hvilke fine bilder!Vakker kattugle !Synd du ikke fikk med nr 2!Sparhauken er min favoritt denne gangen!
    Ja ,hva gjør jeg nu på--reparere en Samsung vask og tørk som IKKE tørker !Fader!
    Og hvorfor blir mine bilder med Nikon d7500 m/ Tamron 16 -300.så mørke til tross for auto iso ??Ahh her er nok å fundere over hah hah..Jeg får vel lage ett blogg innlegg jeg og..Takk for dine flotte bilder Klas!

    Ha en strålende uke i kulden og snøen )))

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej, Anita.
      Tack för dina fina ord.
      Har tittat på din blogg och om du tycker bilderna är en smula mörka beror det på att exponeringsmätare reagerar som naturen är jämnt grå. Med så mycket vit snö måste du pluskompensera med minst ett helt bländarsteg. Auto-iso till trots. Mer eller mindre gäller väl detta för alla kameror. Pröva!
      / Klas

      Radera
  2. Åh vilka ljuva bilder på riktiga favoriter. Du har verkligen haft fina möten. Härligt att se :)

    SvaraRadera