fredag 6 december 2019

Fy fan!!





Ekorrar tycks vara lika stor pina för somliga som de utgör glädje för mig. Pina för att nu tycks Naturvårdsverket - av alla instanser - föreslå att jakt på ekorre ska bli lovlig, igen. Det var under 1940-talet eller så det sist begav sig. Med den lagliga jakten, förstås det.






I mina skogar förekommer de knappt längre. Det skiljer 11 månader mellan de två översta bilderna och de undre. Så stort spann utan ekorrkontakt. Vad är då egentligen problemet?

Visst, de kan plundra fågelbon. Men det är så naturen fungerar. och sällan hör man väl jägare annars vurma för dessa sköra skapelser. Fågelungarna, menar jag. Att den lilla krabaten har fin päls kanske spelar större roll. Men vem köper / klär på sig ekorrmössan 2019?!

Trodde i min enfald allt sånt här överspelats för länge, länge sen. Ett riktigt bottennapp, Verket! Som borde lyssna mer på naturälskande människor än på jägare. Tycker jag.

3 kommentarer:

  1. Hvordan er det muligt??!!
    Hva har dem gjort galt?
    Kan ikke se noen trussel av ekorn ..Her i Norge er den loven ikke komt..men det varer vel ikke lenge
    .De er jo sååå søte❤Når jeg var liten drømte jeg om disse små i ett lite hult tre..Der satt de på en gyngestol mens snøen og stormen raste og koste seg jattebra med hver sin nøtt❤Ja det er leenge siden..Håper dere tar til ordet for å forby slakt av ekorn..fy fader!Nå er det gått for langt
    Hilsen Anita..psst flotte bilder!

    SvaraRadera
  2. Kan bara hålla med. Ett av de konstigare besluten.

    SvaraRadera
  3. Förstår din frustration och delar din uppfattning att det är glest med Ekorrar i skogarna inte ofta som jag träffar på någon heller.

    SvaraRadera