lördag 18 augusti 2018

Kulörta gänget (1)





Kväll i Östergötland, närmare bestämt vid sjön Tåkern. Flera medelstora fåglar byter plats där jag långsamt smyger mig fram mot tornet. Inte för att jag någonsin väntat mig påträffa denna art; har faktiskt aldrig sett dem där tidigare ( men har i efterhand fått veta att de lokalt uppträder hyfsat ofta ). Bitvis är det mörkt, sommarkvällen till trots. Beror på den täta skogen som kastar långa skuggor och enbuskelandskapet som sådant.








Det senare kan denna bild illustrera. Jag tvingas fotografera genom en liten, liten öppning. Vågar inte röra mig, rätt stora avståndet till trots. Till allmän förvåning stannar fåglarna kvar.

Fåglarna, ja. Juvenila gröngölingar får jag dem till. Vilken fantastisk kombination av färger och former! Förmodligen satt de och filosoferade på räcket runt platsen. Mitt framför mina ögon skiftades till marknivå ett litet stycke bort. Lyrisk är känslan när jag småningom klättrar upp i tornet.

1 kommentar:

  1. Så vidunderligt skue!Praktfull fugl!Fjærdrakten er så spesiell..Har alldrigt sett noe slikt før jeg..Tenker det var en stor opplevelse.Også det å være i skogen en sen kveld.Vidunderbart(og skummelt)
    Du er heldig Klas.Takk for at jeg fikk følge med på din tur og bilder

    Anita

    SvaraRadera