måndag 6 november 2017

Skäggmeskakafoni !





För några veckor spanade jag som vanligt efter fågel i vassbältet. Gick ut på bryggan, såg några fotografer och - till min häpnad - hörde ett helt gäng skäggmesar. Fantastiskt, de dyker knappast upp ofta och här verkar de dessutom rumla om i vassen i stort antal!! Att döma av ljudligt pshiiing-ande. Försiktigt närmade jag mig de två fotograferna, ville inte skrämma bort de skygga fåglarna för dem. Men var är de allesammans???

De långa teleobjektiven pekade ner i brant vinkel, förgäves spanade jag av närområdet. Var? Var? Var? Aldrig hört dem så klart och så nära. Plötsligt blev det tyst, föreställningen verkade över. Så börjades det igen. Tog en närmare titt på min närmaste grannfotograf. Vad höll han i handen? Ahghh, en mobiltelefon med inspelade lockrop, ljudvolymen maxad...


Snopen gick jag vidare. Efter att under större delen av mitt liv ha fotograferat natur och landskap har jag inga särskilda invändningar mot förfarandet. Så länge det inte stör viktiga moment som häckning mm. Men.






Men min stil är det inte. På denna blogg förekommer absolut inga bilder på djur som inte fotograferas på sina egna villkor. Visst kan även jag utnyttja åtel och matningar, men - frånsett egna vintermatningen på tomten - är sånt jag själv inte satt upp. Kvarvarande, påträffade lämningar från andra människor och djur, m a o.
Nog om detta. Bilderna ovan togs veckan efter, på exakt samma ställe. Gick ju bra denna gång. Även utan mobilkvitter.


3 kommentarer:

  1. Åhh så dumt!Er det noen som virkelig fremkaller fuglelyder slik at fuglene skal komme nærmere??Flaut syns jeg..Jeg har en app på mobilen som heter WhatBird.Når jeg er ute og lurer på hvilken fugl som synger så tar jeg opp lyden (stille og roligt)Og så kommer det opp resultat hvilken fugl det KAN være.
    Du var heldig med disse bildene.Jeg har alldrig sett en så skjønn fugl.Du må leve i ett paradis som har så mye fint i nærheten.Flott innlegg Deerhunter!

    SvaraRadera
  2. Oj oj fantastiska bilder på fin fågel :)
    håller med dig om det där med lockrop och dylikt

    SvaraRadera