måndag 31 juli 2017

Därute i skogen...





...kan en del intressanta saker ske.
Promenerade uppför den vackra skogsvägen när en råget plötsligt flyger över den. Inte en chans hinna fotografera den! Men ibland kommer fler så när kidet sekunden senare släntrar sig över, är enbenet fast förankrat i marken, kameran beredd. Det blir en skarp kontrast mellan skugga och ljus som jag tycker bilden tjänar på.
Efter kidet kommer inget mer så jag fortsätter framåt.







Då hörs, från samma ställe, något ljud så jag hinner precis göra utrustningen klar när det händer. Råbocken är redan mer än halvvägs över vägen. Nosen håller den stadigt planterad just ovan jord; snart gäller brunsttider och bocken spårar väl geten. En vissling från mig och bocken stannar upp, tar på sig ett lätt frågande uttryck i nyllet för att tiondelssekunden senare ha vänt helt om och tillbaka in i skogen, i full galopp. Ymnigt ackompanjerat med anklagande skäll.
Bilden bara knappt beskuren, så mycket mer fanns inte plats i sökaren. Det var en trevlig kväll därute i skogen.

2 kommentarer:

  1. Hej du Klas...det blir inte så frekvent nuförtiden, då jag som helt förfallen ägnar lite tid åt FB...men koll har jag i alla fall:)
    Kidbilden är precis i min smak, och pappa? verkar undra vad som är på G...
    Dina fågelbilder här nedan och lite längre ner är som alltid värda att beskåda...tack för det!

    SvaraRadera
  2. Dina möten med klövdjuren är alltid sevärda. Jag önskar att jag blev färdig till fler promenader morgon och kväll så att chansen till möten med djur ökar.

    SvaraRadera