onsdag 21 oktober 2015

Hemma





Här en bild från min ännu provisoriska matning i trädgården. Plankan i underkant ska ju garneras med grenverk. Men först vill jag ha fäst alla komponenter och det är fortfarande för ljumma vindar för att motivera fullt vinteruttag.
I år har jag ffg fått grönfinkar till bords. Tidigare vintrar har bara någon enstaka individ skymtat. Hittills har jag räknat in 9 exemplar samtidigt. Gillas!
Dessa fåglar har decimerats kraftigt senare år pga en sjukdom som i slutfasen förhindrar fågeln att svälja maten med påföljd att den istället sakta svälts ihjäl. Vilket öde att drabbas av! Så orättvist. Trösten är att mina grönfinkar inte visat det minsta problem med just detta....

2 kommentarer:

  1. Oj, det var tråkigt med Grönfink beståndet! Hos mig är dom många och det är ju visserligen roligt, men säg den som är nöjd, önskar lite variation vid vinterutfodringen men, men.. våra kalla vintrar håller de känsligaste arterna borta från vinterns -grader . /Bea

    SvaraRadera
  2. Kul med grönfinkar, de är jättevackra. Hoppas du får mycket aktivitet vid matningen, det är kul med fotograferande nära hemmet. Fin bild förresten :o)

    Ha det gott,
    Erik

    SvaraRadera