söndag 19 juni 2022

Fina fototillfällen



Beslöt mig för att testa min tur på fåglar i Tåkern, Östergötland. Äventyret började bra med ett par fina fototillfällen på flygande havsörn.




 


Den här rätt unga fågeln var bussig nog att passera plattformen på hyfsat avstånd. Utan att ägna min person minsta uppmärksamhet. Sånt känns alltid bra för en naturvän.





Men signaturfågel nr 1 - tillsammans med skäggmesen - är såklart rördrommen. Av outgrundlig anledning tycks vi två ofta stöta på varandra. Men bara här. Som jag tidigare skrivit i dessa spalter har något möte mellan oss - rördrommen och jag - i hemmasjön ännu inte skett, detta efter snart tjugo års observerande. Inte utan att man börja resignera där...


 


Inte så i Östergötlands finaste fågelsjö. Hjärtat klappar fortfarande lite extra när dessa utseendemässigt daterade fåglar - min åsikt - dyker upp framför objektivet. Kan man annat än älska dem?!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar