onsdag 16 mars 2022

Storartade storspovar !



Bland det bästa med våren är - tycker jag - vadarfåglarnas återkomst. Om man nu kan prata om återkomst. När det gäller tofsvipan vill jag bestämt minnas att de fanns kvar så långt som god bit in i december månad.






Andra låter vänta på sig. Förra veckan dök en välkommen exponent upp framför min kamera. Säg hallå till storspoven!






Något tidigare än vanligt kan de kanske vara. Se bara på gräset som är kort och färglöst. Bra för då kan de vackra extremiteterna beundras, annars gömda bakom tuvor.




 


De var fyra individer detta premiärfototillfället. Den siste lyckades jag aldrig pressa in i samma ruta, men jag är lika glad ändå. Som synes rådde idealiska förhållanden och till detta kommer att fåglarna verkade pigga på att fotograferas. De kilade raskt mot mitt håll där jag satt i mobila gömslet. Bara en sån sak. Hjärtligt välkomna !

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar