lördag 26 mars 2022

Cool råbock



Jag fick först intrycket att djuret lekte kurragömma. Gömde sig bakom trädet och tillhörande sly för att därpå raskt titta fram, se om fotografen stod kvar. Vilket jag förstås gjorde...






Nu har den ryckt tillbaka några meter. Tittar upp bakom slyet, sen ner med skallen igen. Så hur skulle den reagera utan skydd att gömma sig bakom ?




 


Fick jag reda på timmen senare. Gick på stigen, tittade åt vänster när välväxta granen passerats. Och där ! Helt oskyddad verkade den ha inväntat mig. Alldeles för nära 500 mm brännvidd, som synes. Blickstilla. Alla tjugotalet exponeringar exakt lika. Med tagningen klar la jag upp enbenet på axeln, tittade en sista gång på bocken. Sa tack så mycket. Djuret fortfarande kvar och helt stilla. En ljuvlig upplevelse jag önskar till alla. Kanske skulle resultera i mindre krig & elände människor emellan då.

2 kommentarer:

  1. Så detta är den omtalade Råbocken, snyggt fotograferat och exponerat, grattis till ett fint möte och upplevelse.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, denna är den Omtalade.
      Tack för din bildkritik.
      Tänk om alla bockar vore lika snälla. Då hade lätt tele räckt till.
      / Klas

      Radera