måndag 9 augusti 2021

Mot höst vi gå



Japp. Årets kronviltshöjdpunkt närmar sig fort. Här hade jag turen att för några kvällar sen stöta ihop med ett större gäng hindar. Uppskattningsvis femtio - sjuttiofem djur. Uppskattningsvis.





Jag står på det travspår djuren marscherar över. Fullt tydlig och alla uppskattade inte min närvaro. Hindar är nog känsligare för det där än megastora, testostereonupptankade handjur.





Djuren vällde fram...





...och som en av de sista kom denna hind. Kan ju vara ren slump att hon håller upp halsen likt de brölande handjuren. Men någonstans i flocken finns en ledarhind och hon kan också "bröla". Inom citationstecken därför att det åstadkomna ljudet mer påminner om - håll i er ni som inte redan visste - badankans pipande. Bad-anka. Faktiskt en smula komiskt. Men jag har sett platshjort och ledarhind stående tillsammans, brölande. Finns ingen som vågar flina där, jag försäkrar...
 

2 kommentarer:

  1. Snyggt! kanske skulle ta mig en titt i faggorna igen inför säsongen, det var längesedan jag var där!

    SvaraRadera
  2. Herligt!Og så mangen dyr!Ja det brølest overalt nå!Jeg var på tur her om dagen og satt meg ned for å gjøre noe nødvendigt Da stakk ett Hjortehode frem fra buskene!!Åhh hvor jeg ble overasket!

    Ha en strålende hleg i Sverige!

    SvaraRadera