måndag 16 augusti 2021

Ännu har årets brunst inte riktigt påbörjats



Nästan en hel vecka har gått. De lite större bland handjuren lyser ännu med sin frånvaro. Men fler sex- och åttataggare har börjat dyka upp. Hindarna styr och ställer.




Av välansad gräsmatta låter de sig gärna smaka. Här försöker jag gömma mig bakom något som ungefär såg ut som en vattenpost. Det gick inte så bra.





Sist lufsade denna sextaggaren in i skogen. Den har sett mig, blängt en smula. Men inte kunnat låta bli att stilla nyfikenheten över min gestalt. Den tog notis, men inte mycket mer.




 

Nä, hindarna är mycket mer vaksamma. Säkert för att de har hand om kalvarna. Annars kunde man ju tro att bland mänskliga figurer, i form av t ex troféjägare, i första hand skulle skrämma bort de behornade i kronviltshjorden. Kanske de ändå förstår skillnaden mellan fotograf och jägare? Nä, det gör de nog inte.




Här en åttataggare som trivs bland betblasten. Förgäves försökte jag få lite uppmärksamhet. T o m busvisslade. Medan de är roliga att fotografera har jag aldrig förstått vad som utgör "sport" i att fysiskt fälla dessa fina djur. Lika upphetsande som att sikta mot en bild på måltavla. Eller hur?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar