onsdag 28 juli 2021

Uttryck i naturen




För den som vill fördjupa sig i djurs minspel är det lätt att fira högtidsstunder därute. Visst, här finns mått för godtycke. Det jag ser behöver du inte alls tolka på samma sätt. Det viktiga är ju att komma till insikt att djur inte är robotar, reagerar endast på yttre stimuli. Här finns själsliv och tankegångar, om än med måtta. T ex i bilden ovan där röda gladan visar oförställd häpnad över att regn faktiskt kan förekomma under sommaren.




Tidigare publicerad bild men för att göra mig nästan övertydlig... Apropå visa känslor.







Jag förstår att här svallar emotionerna, i revirkrigen skäggdoppingar emellan. Men de syns ju inte här. Blogger!!! Hur tar jag bort uppladdade bilder utan att tvingas göra om hela inlägget!?




 



Priset som fåglarnas konung när det gäller att visa känslor går - på våra breddgrader, åtminstone - till gråhägern. Här sitter den ned, fötterna framför. Och utstrålar ett enda, svavelosande mantra : Platsen är min. Bara min. Ge er iväg!! Bara de största bland svanar och kanske, kanske rovfåglar vågar närma sig...

3 kommentarer:

  1. Hägern är i sanning en konung i många bitar. Men den går inte helt säker för örnar, finns en intressant film som är ganska brutal men visar naturen som den är när två havsörnar initialt jagar i par och den ena sedan dränker hägern.

    https://www.youtube.com/watch?v=dpZmyKT9-6I

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ugghh!
      Du har rätt. Brutalt överfall och så fort det gick.
      Tack för videon.
      / Klas

      Radera
  2. Fina bilder igen ,ha det bra nette

    SvaraRadera