söndag 4 juli 2021

Ljus i skuggor



Oftast - läs alltid - exponerar jag manuellt när det kommer till fåglar. Tycker att det känns som det säkraste sättet att hämta hem hyfsat korrekt belysta bilder. Med den bonusen att emellanåt skapas intressanta effekter.  Ovan framgår väl att jag värnar om högdagrarna.






Vit duva mitt i byn utgör inga problem och ringduveparet vilade sig i djup, djup skugga vid Lunds reningsverk. 







Åtminstone med min utrustning vore det annars så lätt, så lätt att krascha vitheten mot annars mörka bakgrunder. 




 

Med taltrasten exponerade jag så snålt att detaljer i skuggorna försvann och högdagern i bäret gör bilden. Tycker jag. Andra får tycka annat. Gärna i dessa spalter.




Röriga bakgrunder tonas ner. Inte för att storken på bild egentligen behöver stöd för att hävda sig på bild. Den som tittar noggrant ser att det regnar. Vätan gör ju att högdagrar betonas än mer. 

1 kommentar:

  1. Jeg syns du har exponert dem veldig bra jeg men jeg forstår ikke meg helt på alle instillingene på kamera.En livslærdom tror jeg!En finner alltid ut av noe nytt.Syns alle bildene dine er vakre og spesiell er jo trosten med bæret i nebbet.Nesten trolsk!Falken er jo også nydelig!Samme med Storken.Tror nok det er lyset og fotograferingen din som gjør dem spesielle !Jeg hater når jeg ser hvor skjødesløse noen er med fuglefotografering og andre er igjen helt gærne overivrige og fortvilet for at de må vingeklippe bilder av fugl..

    Jaja vi er alle forskjellige og takk for det!

    Ha det fint Klas!

    SvaraRadera