söndag 13 oktober 2019

Rovfågelbonanza !!





Tog en sväng ner till Falsterbo, mitt bland värsta fågelsträcken. Enligt räknare på näset försvann från fastlandet kvartsmiljonen bo/bergfinkar under den enda dagen... Tanken svindlar.






Gäng härjade i alla himlens hörn, drog förbi i stort sett kontinuerligt. I alla fall upplevde jag det så.
Nå, jag koncentrerade mig på en betydligt mindre frekvent fågelart. Även om också sparvhökar verkligen bjöd upp till fotografisk dans.





Ackumulerat över hela livstiden såg jag långt fler av dessa fina rovfåglar under denna enda dag. Otroligt, egentligen. Får ju nästan alltid besök varje vinter, besök till vintermatningen, menar jag. Inte var de blyga av sig heller. Där jag stod på Naturums tak höll de kameraslutaren igång. Vädret var fantastiskt och utflykten födde tankar på fler.

2 kommentarer:

  1. Sällan vi ser rovfåglar här ,fina bilder !

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men ett gott bestånd av havsörn finns väl längs din kustlinje?
      Hälsningar,
      Klas

      Radera