tisdag 24 september 2019

Oväntat resultat


Kronhjortsbrunsten har nu pågått ett bra tag. Inte så mycket med min medverkan, dock.
De gånger jag varit ute har inte heller belönats med bilder. Nya beteenden, nya platser och tider som jag har inte hunnit komma underfund med. Daglegan de använt senaste 10 åren verkar numer övergiven.


En trött och nedslagen fotograf vandrar så tillbaka till bilen. Sen kväll mot natt, nu nära nog mörker.  Ser något vitt skymta femtio meter rakt fram. Mina ögon avslöjar en trolig dovhjort som blickstilla står på på samma väg jag går. Först tänkte jag strunta i att föreviga motivet, ljuset räcker inte till. Mycket riktigt jagade autofokusen vilt, kunde till en början inte låsas på motivet.





Givet dessa förutsättningar kan ni kanske förstå min förvåning när jag senare i datorn ser att en av de tre tagna bilderna faktiskt blev ganska skarp. Och rörd över att hjorten tydligen haft hela familjen med. Jag såg och siktade på ynglingens ljusa rumpa och resten blev högst oväntad bonus. Fotot är något beskuret.

ISO 14000, öppen bländare och 1/10 s. Monopod som stöd. Inget brukligt sätt fotografera hjortar på dessa dagar.

1 kommentar:

  1. Mycket snyggt! Har precis införskaffat mig en ny kamera och har inte kommit upp i denna klassen än men redan insett vilka möjligheter lite modernare kameror kan ge.

    SvaraRadera