söndag 8 oktober 2017

Slutet nära





Var på väg för att ta med gömslet hem. Brunsten var ju över. Eller inte?
Bilden ovan en 12-taggare som passar på att testa lyckan med ett mindre gäng hindar, under tio individer allt som allt. - Det var som tusan, tänkte jag. Fler kronvilt än en del morgnar... Nu var det sent på kvällen, solen ska snart dyka ner bakom trädridån. Jag gick vidare till gömslet, fällde ihop, packade ner, satte det på ryggen, marscherade mot bilen.







Hann inte ens gå tjugo steg innan rörelser till höger pockade på uppmärksamhet. Där, ja där bakom enbuskarna, skymtades många djurkroppar cirkulera omkring.







Jag fotograferar dem genom en öppning några meter framför djuren. Här står några tätt, tätt hoppackade, andra springer runt, runt. Själv hukar jag bakom ett buskage kanske fyrtio meter bort.







Men vad hjälper det?
De alltid lika alerta hindarna genomskådar utan svårighet min strategi.Den här vet vad hon betraktar, var så säkra. Nervöst cirklar hjorden ytterligare några varv. Äntligen bär det så av! Mot skogen. Och skyddet. En enda lång ström av atletiska kroppar försvinner med blixtens hastighet bort från mig. Jag får en hel drös rumpbilder...







Sen händer det konstiga. Hela lämmeltåget - kanske trettiotalet individer - kommer tillbaka. Till exakt samma plats de just lämnat. Kanske någon/något skrämt dem på vägen. Kanske inte. Bildens slagskämpe har fått sitt ståtliga rack kraftigt decimerat; kanske han för några veckor sen var en elegant fjortontaggare. Strax därpå sticker hjorden tillbaka, igen.








En bit på väg mot parkeringen stöter jag i solens sista, färgmättade strålar på några eftersläntrare. Visst, brunsten var över. Alla förflyttningar gick städat och f a tyst till. Inget brölande. Kanske det var sista kvällen med gänget? Sen skiljs könen åt till nästa år.




3 kommentarer:

  1. Oj oj vilka sköna bilder.
    gillar smygkänslan och den sköna värmen från kvällsljuset.

    SvaraRadera
  2. Helt underbara bilder. Nu blir jag så där "avis" igen på att jag inte var där.

    SvaraRadera
  3. De är vackra, nyfikna och så lite skvätträdda förstås:) Men, ni verkar ha en rätt hyfsad relation, vare sig du sitter i gömsle, eller häckar bakom några träd/buskar...
    Tycker mycket om "nyckelhålsbilderna"...känsla!

    SvaraRadera