onsdag 17 februari 2016

Fantastisk modell. Tycker jag




Familjen sparvhök frekventerar min småfågelmatning med ojämna mellanrum. För det mesta sent på eftermiddagen - eller det är vid den tidpunkten jag oftast upptäcker sparris. Har sett honor, hanar, juveniler. Aldrig mer än en åt gången.

Häromdagen hade en individ fräckheten att placera sig direkt på brädan som bär upp all matning. Mitt på dagen, faktiskt. Hade kommit tillbaka från verkstaden och hade - såklart - ingen kamera med. Fick nöja mig med att titta på den granna fågeln 15 meter bort. Lagrad inte på minneskort, men väl i minnesbank.







Så här en bild från tidigare i år. Väldigt nära, mindre än tre meters avstånd. Som vanligt fotograferad genom fönsterglas. 420 mm brännvidd, full bländare, ISO 1500 och tvåhundrafemtiodelen hann passera.

2 kommentarer:

  1. En grann fågel som du får chans att studera på nära håll....Synd att du inte hade kameran med, men denna bilden duger gott !

    SvaraRadera
  2. Härligt med sådan gäster! Lite avundsjuk är jag allt, har bara småfåglar hemma hos mig. Fin bild på "sparrisen"!

    Ha det gott,
    Erik

    SvaraRadera