tisdag 18 oktober 2011

Usch!







Fotografiskt helt otjänligt väder idag så jag försöker muntra upp mig själv med lite sommarminnen från i år.

måndag 17 oktober 2011

Känsla av hedendom!






Några skrattar kanske, men människor från förr höll hjorten som symbol för fruktsamhet, mystik och läkekonst. Stadsmänniskor idag har kanske förlorat detta tänkande och då betyder dessa bilder förmodligen inget alls. Alltid för- och historiskt intresserad kan jag känna dessa vibbar. Och fotograferar därefter.

söndag 16 oktober 2011

torsdag 13 oktober 2011

Fotografera = skriva med ljus



Ljus. En hare. Liten gräsplätt vid väg. Mer komplicerat behöver det inte bli.

måndag 10 oktober 2011

Solnedgång i fågelriket



Jag kan inte påminna mig om att ha tidigare visat upp solnedgångar, så här kommer den första och det lär dröja till nästa. När ni själva övar på detta titta inte in i sökaren när objektivet sveper förbi solen. Det gjorde jag. Läxan lärd.
Under säsongen som gått har fåglar fotograferats på alla lediga dagar och jag känner mig mycket nöjd med detta lärlingsår. Nu när landskapet töms på flyttfåglar avser jag att för nästa vår-höstperiod i bloggen visa upp mer fågel. Det är helt enkelt kul att fotografera fåglar!

söndag 9 oktober 2011

torsdag 6 oktober 2011

Vad man gör när det regnar



Jo, först tar man bilden tidig morgon när det inte regnade lika mycket. Under regnstormen som senare drog in skapas ny bild i sagodjurserien. Så varsågoda, hoppas ni oxå känner markens fuktigt uppstigande ångor.

onsdag 5 oktober 2011

Vimmel av fåglar...







...denna vackra höst i hemtrakterna. Här väljer jag att visa några kärrsnäppor från Fågelriket. Bilderna tagna från bil. Det blir på så sätt lite mer bekvämt att fota fåglar jämfört med hjort.

måndag 3 oktober 2011

Till synes rofullt promenerande



Men så är det ju inte alls. Även om omgivningarna ter sig paradisiska nog. Han söker istället upp hindar som kanske betar, skymda av buskagen. Detta handjur är en magnifik 14-taggare. Han har varit i slagsmål om hindarnas gunst, man kan se några skadade utskott i längst upp i kronan. Han marscherar med kraftfulla kliv och lämnar ingen möjlighet oprövad. Förmodligen omedveten om att i buskarna gömmer sig oxå fotograferna som kurar bakom sina kamouflage för att sno åt sig en närbild eller två. Den typ av spaningsarbete lämnas till medhjälpare eller åt hindarna. Det var en fantastisk morgon. Jag säger som jag brukar när jag gått därifrån; Tack, skogen!

lördag 1 oktober 2011

Dynamisk hare!



Knappt den kom med i bilden men i alla fall ett annorlunda porträtt.