fredag 11 september 2020

Brunsttider



Senaste årens kronviltsbrunst har varit rena katastrofen för mig. Nya bestämmelser som partiellt beträdnadsförbud, även nya vanor bland hjortarna har satt käppar i hjulet. När jag för någon vecka ffg gick ut på kamerajakt en kväll närdes därför inga högre förväntningar; ja, egentligen hade jag inga förhoppningar alls.





Som så ofta sker skapas då mirakel. Hann bara svänga runt första hörnet. Nästan som de väntade på mig. En fin tio-taggare, minsann. Bland de vindpinade tallarna samlar han ihop sitt lilla harem av hindar.




 


Sen tillbaka in i den del av anläggningen som förr utgjorde gängets daglega. Fler kvällar tycks bekräfta att nya vanor förvandlats till gamla. Och då är jag på banan, igen.


5 kommentarer:

  1. Grattis till dessa fina möten som vi hoppas blir mer till det "normala" igen då. För några år sedan var jag i Danmark och fotade kronhjortar och det är en mäktig upplevelse på hösten.

    SvaraRadera
  2. Heh heh ja de samler seg nå!En travel tid for stakkers bukken!Og så kommer resten av høsten og jakten..Digger dine bilder og dine ord til det.Håper dere får en fin helg.Her er det bare regn regn og atter regn

    SvaraRadera
  3. bildet nr to er majestetisk hvor man ser virkelig hvor han har gjort seg stor.Hørte du brølet??

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, brölandet är minst sagt imponerande på nära håll. Så nära som du kommer dina hjortar kommer jag dock aldrig...
      / Klas

      Radera
  4. Inte ge upp Klas, Hjortarna är i samma område som vanligt men rör sig fritt utan staketen som tidigare styrde dom. Nu är det alla Fotografer och hundrastare som styr hur dom flyttar sig och det som var bra en dag fungerar inte nästa gång man är där. Fina bilder som du visar upp.

    SvaraRadera