söndag 1 juli 2018

Ny generation tar sin plats





Jag tror på kyckling av rödbena. Rakare näbb och de röda benen skiljer den från småttet av tofsvipor jag annars flera gånger tidigare sett och fotograferat. Någon som vet bättre får gärna kommentera.









Plötsligt dök den bara upp. Nästan rakt under mig. Kaxig som bara den sköter den sitt eget matintag och bryr sig inte ett dugg om alla omgivande, mycket större fåglar. På tal om det, ja. Undrar om jag någonsin tidigare obsat så många rödbenor som i år? Tror inte det. Heta "våren" till trots finns än idag något lite vatten för vadarna att hitta mat i. Kan vi tacka höstens och vinterns nederbörd för. Nu sjunger nog ängarnas vattenreserver på sista versen, dock.

2 kommentarer:

  1. Jag är inte bra nog för att säga något säkert, men är också beredd att säga rödbena. Tycker steget ser väldigt likt ut rödbenans där den plötsligt stannar mitt i ett steg och balanserar på det andra.

    Jag har inte varit där många gånger i sommar, men också reagerat både på mängden grönbenor och rödbenor. Och, mängden vatten.

    SvaraRadera
  2. Hei!Jeg er ening med Martin.Ser ut som Rødstilk unge.Disse fuglene ser jeg sjelden.Da må jeg ut på Herdla Fuglereservat(uff lenge siden jeg har vært der,,savner det..roen og bare se på fugler helt for meg selv)
    Du har vært heldig som fikk med deg denne.Skjønn opplevelse:)
    Hilsen Anita

    SvaraRadera